Ακολουθήστε μας

  • Facebook Social Icon

Τηλ: 2104633645

Αθηνά Μωραΐτη Χατζηθάνου

Διαιτολόγος Διατροφολόγος Πειραιά, MSc

στην Κλινική Διατροφή

Καρπούζι = Καλοκαίρι!!!

της Αθηνάς Μωραΐτη Χατζηθάνου,
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc.

με εξειδικευση στην Κλινική Διατροφή

To καρπούζι είναι συνώνυμο του καλοκαιριού για μικρούς και μεγάλους! Αρέσει για την υπέροχη γεύση του αλλα και το άρωμά του!

Οστόσο,  έχει επικρατήσει η άποψη πως το καρπούζι περιέχει μόνο νερό και ζάχαρη με αποτέλεσμα πολλοί να αποφεύγουν να το καταναλώσουν από φόβο μήπως παχύνουν. Ποσο δικαιολογημένος είναι ο φόβος τους;

Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα φρούτο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Πιο συγκεκριμένα, τα 100 γραμμάρια καρπουζιού αποδίδουν 30 θερμίδες, 91 γραμμάρια νερό, 7,6 γραμμάρια υδατάνθρακες και μικρή ποσότητα πρωτεϊνών και λιπαρών, ενώ παράλληλα περιέχουν αρκετές φυτικές ίνες.  Ακόμη, περιέχει βιταμίνη Α, Β6, C, β-καροτίνη, λυκοπένιο και κάλιο. Βέβαια, καλό είναι να καταναλώνεται ώριμο γιατί διαφορετικά παρέχει ελάχιστα από τα παραπάνω συστατικά.

Έτσι, το καρπούζι είναι σημαντική πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών (βιταμίνη C, β-καροτίνη, λυκοπένιο), συμβάλλοντας στην προστασία του οργανισμού από διάφορους τύπους καρκίνου. Ειδικότερα, το λυκοπένιο  έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου που σχηματίζονται κατά τη διάρκεια του μεταβολισμού.  Έρευνες δείχνουν πως περιορίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη και παρουσιάζει ευεργετικές δράσεις στο καρδιαγγειακό σύστημα.  Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως το λυκοπένιο που περιέχεται στο καρπούζι είναι περισσότερο ενεργό και διαθέσιμο για τον οργανισμό μας σε σχέση με εκείνο που περιέχεται στη ντομάτα (την πιο γνωστή εκπρόσωπο του λυκοπενίου).

Άλλωστε, η βιταμίνη C, εκτός από αντιοξειδωτική δράση, ενισχύει το αμυντικό σύστημα του οργανισμού ενάντια στις μολύνσεις. Επιπλέον, η βιταμίνη Β6 συμβάλλει στην σύνθεση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου και συντελεί στην καλύτερη πνευματική και ψυχική υγεία, ενώ η βιταμίνη Α είναι σημαντική για καλύτερη όραση και αποτελεσματικότερη άμυνα σε μολύνσεις. Το κάλιο βοηθά στη ρύθμιση της καρδιακής λειτουργίας και της αρτηριακής πίεσης.

Από την άλλη, το καρπούζι αποτελεί πλούσια πηγή κιτρουλίνης, ενός αμινοξέος που μπορεί να μεταβολιστεί σε αργινίνη και που παρουσιάζει σημαντικά οφέλη για την καρδιά, το κυκλοφορικό  και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τέλος, οι φυτικές ίνες βοηθούν την κινητικότητα του εντέρου με αποτέλεσμα να καταπολεμάται η δυσκοιλιότητα και συμβάλλουν στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Έτσι, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως το καρπούζι είναι ένα εξαιρετικό φρούτο που αξίζει να συμπεριλαμβάνεται στη διατροφή μας και που όταν καταναλώνεται σε λογικές ποσότητες δεν απειλεί το βάρος μας...